سيم بكسل آسانسور

 

سيم بكسل آسانسور يكي از قطعات مهم و تاثير گذار بر نصب و راه اندازي آسانسور است. سيم بكسل قطعه اي فولادي كه از دسته اي از سيم هايي كه حول سيمي مركزي پيچيده شده و همه اين دسته سيم ها به دور يك مغزي كه از جنس هاي مختلف بوده مي پيچند و سيم بكسل را تشكيل مي دهند. اين مغزي ها از دو جنس عمده الياف مصنوعي و طبيعي و هسته با جنس فولادي مي باشند. تعداد اين رشته سيم ها و نوع گردش آن ها به دور مغزي مدل ها و اشكال گوناگوني دارند كه همه اين موارد باعث ميشود كه سيم بكسل ها در زمينه هاي مختلف كاربرد داشته و با اسم هاي متفاوتي نامگذاري شود. يكي از مهمترين نكاتي كه براي انتخاب سيم بكسل مهم است ،تطابق و رعايت استاندارد ظرفيت آسانسور با پيچش و شكست سيم بكسل انتخابي است.

 

ساختمان سيم بكسل ها

سيم هاي فولادي كه به منظور آويزان كردن كابين و وزنه هاي متعادل در آسانسورها استفاده ميشوند داراي ساختار استاندارد هستند.

سيم بكسل آسانسور از دسته سيم هايي كه يك ساختار مدور را تشكيل ميدهند،ساخته شده است.دسته سيم ها يا رشته هاstand  هستند كه حول سيم مركزي پيچيده مي شوند. و بعد اين دسته سيم ها حول مغزي (هسته) فيبري يا فولادي كه شامل چند لايه سيم است wire پيچيده مي شوند.جنس هريك از اين سيم ها از فولاد است كه به روش كوره الكتريكي و يا ساير روش هاي مشابه توليد ميشود.

سيم بكسل كابين و وزنه تعادل توسط سيم فولادي به صورت معلق در چاه نگه داشته ميشوند.سيم بكسل عبارت است از مجموعه اي از سيم فولادي wire ، رشته Strand و مغزي Core ، به سيم بكسل طناب فولادي نيز مي گويند. از تابيده شدن رشته ها Wire به همديگر Stand تشكيل ميشود. سپس تعدادي از استند ها به دور يك هسته كه معمولا به دليل انعطاف و روغن كاري از جنس كنف مي باشد پيچيده شده و مجموعه آن سيم بكسل را تشكيل مي دهد.

 

اندازه گيري تاب سيم بكسل آسانسور

اندازه گيري طول تاب سيم بكسل  نيز از جمله مراحل بازرسي از آن است.هدف اين نوع اندازه گيري  تشخيص هر گونه افزايش  در طول سيم بكسل است كه مي تواند ناشي از  خوردگي و خرابي مغزي  و يا چرخش سيم بكسل باشد.براي كاهش خطا، براي اندازه گيري چهار تاپ  انجام شده و عدد حاصل بر چهار تقسيم شود تا ميانگين طول تاب بدست آيد. مرحله ديگر بازرسي تست  استحكام سيم بكسل است .

 

قطر سيم بكسل

قطر سيم بكسل از روي هر جفت رشته متضاد ( مخالف هم ) اندازه گيري مي شود.بر اساس استاندارد ۵- ۱۲۳۸۵  BSEN  قطر واقعي سيم بكسل زماني اندازه گيري مي شود كه سيم بكسل تحت فشار ۱۰ درصد بار حد گسيختگي باشد. اين اندازه بايد بين حداكثر تا ۳ درصد قطر ظاهري كم شده باشد. اصولا پس از يك هفته كاركرد آسانسور پس از راه اندازي طول سيم بكسل با اندازه ۵% طول خود را افزايش پيدا خواهد كرد.سيم بكسل ها داراي تاب يكنواختي هستند بدين معني كه سيم هاي درون يك دسته سيم چنان تابيده شده اند كه داراي طول تاب يكسان مي باشند.طول تاب در يك دسته سيم يا در يك سيم بكسل فاصله اي است كه به موازات محور طولي اندازه گيري شده و عبارت است از طولي كه در آن يك سيم در يك دسته سيم و يا يك دسته سيم در سيم بكسل است.سيم بكسل يك دور كامل حول محور آن مي زند كه مقدار آن ۵ تا ۶٫۵ برابر قطر سيم بكسل است.

 

مشخصات سيم بكسل نمره 10 آسانسوري

سيم بكسل سايز 10 پر مصرفترين سايز در صنعت آسانسور مي باشد كه از ساختار 8X19 با ساختار سيل و مغزي اليافي و گاهي فولادي عرضه ميشود. سيم بكسل 10 آسانسوري در هر 100 متر داراي 34.6 كيلوگرم وزن در حالت مغز كنفي و 42.2 كيلوگرم وزن در حالت مغز فولادي مي باشد. ميزان حداقل بار شكست در سيم بكسل نمره 10 آسانسوري مغز فولادي 61.2 كيلونيوتن مي باشد كه در مقايسه با سيم بكسل سايز 10 مغز كنفي كه مقدار 51.9 كيلو نيوتن را دارد بالاتر مي باشد. شايان ذكر است با وجود بالاتر بودن خواص مكانيكي سيم بكسل سايز 10 آسانسوري مغز فولادي انعطاف كمتر آن نسبت به مورد مشابه مغز كنفي استفاده از آن را محدود تر كرده است.

 

روغن كاري سيم بكسل

سيم‌هاي بكسل بر روي موتور و كابين به دليل شرايط فيزيكي و كاري كه دارند دائما درحال كشش و اصطكاك مي‌باشند. حركت سيم‌هاي بكسل بر روي قرقره‌ها باعث اصطكاك مي‌شود و مي‌تواند موجب از بين رفتن فولاد گردد. درصورت كاهش اصطكاك، مي‌توان ميزان حرارت توليدي و ميزان سايش را در هنگام حركت سيم هاي بكسل به حداقل رساند از اين رو سيم هاي بكسل نياز به روغنكاري دارند تا بتواند عملكرد و دوام مناسبي همراه با افزايش عمر آن داشته باشند. براي روغنكاري بهتر سيم بكسل بايستي اين كار در قسمتي انجام گيرد كه رشته‌ها كمي از هم باز مي‌شوند مثل زماني كه سيم بر روي قرقره‌ها حركت مي‌كند .در انجام اين حالت روغن بهتر جذب سيم مي‌گردد.

 

 

آزمايشات كيفي سيم بكسل آسانسور:

قبل از بافتن سيم، يك آزمايش بسيار مهم وجود دارد كه طي آن ،مفتول دور هم پيچانده مي شود تا به يك حد مشخصي برسد در طول اين تست نبايد سيم دچار پاره گي و يا شكستگي شود. اين آزمايش در صنعت آسانسور ،تست پيچش ناميده مي شود و يكي از مهم ترين تست هاي اجرايي مربوط به كنترل حداقل نيروي كششي در آزمايشات مربوط به بافت طناب هاي فولادي مخصوص آسانسور يا همان بافت ۱۹*۸ مي باشد. حال نوبت به پيچيدن مفتول هاي آماده مي رسد كه يك رشته strand را تشكيل مي دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.