ريل آسانسور قطعات فلزي از جنس فولاد به شكل T مي باشند كه وظيفه هدايت و جهت دهي به كابين و وزنه تعادل را در آسانسور برعهده دارند. كابين آسانسور به وسيله قطعاتي به نام كفشك به اين ريل ها متصل ميشوند كه اين ريل با وسيله اي به نام روغندان كه بر روي آنها نصب است به صورت اتوماتيك و دائمي براي رواني و جلوگيري از خوردگي ريل ها ،روغن كاري ميشوند. ريل هاي آسانسور به وسيله براكت ها به ديواره چاهك محكم متصل ميشوند. بايد به اين نكته توجه داشت كه محل اتصال ريل ها به يكديگر ،دقيقا نري و مادگي در هم قرار گيرند زيرا در غير اين صورت به مرور زمان باعث خوردگي لاستيك كفشك ها ميشود.
در اصل وظيفه هدايت كابين و قاب وزنه تعادل و همچنين مهار كابين هنگام ترمز و در كل وزن تمامي كابين و قطعات متصل به ان بر عهده ريل ها مي باشد. هر شاخه ريل طولي بالغ بر پنج متر دارد كه در انتهاي هر شاخه يك پشت بند حهت اتصال به شاخه بعدي قرار گرفته كه سايز اين پشت بند در هر برندي با يكديگر مختلف بوده و در هنگام فروش عمدتا هر ريل با پشتبند مخصوص به خودش فروخته مي شود.
با توجه به موارد بالا ريل هاي آسانسور را مي توان انتخاب كرد:
براي آسانسور هاي 1 الي 7 نفره بهتر است از ريل هاي T5 براي وزنه تعادل و ريل هاي T9 براي كابين آسانسور استفاده كرد. اين ريل ها براي ارتفاع حداكثر 30 متر مناسب است و براي ارتفاع بيشتر از 30 متر و يا سرعت بالاي 1.2 متر بر ثانيه با همين ظرفيت از ريل هاي T16 براي كابين استفاده مي شود. به دليل اينكه در صورت سقوط آسانسور ريل هاي آسانسور T9 تحمل ايستادگي در برابر اين فشار را ندارند. براي آسانسور هاي 8 الي 12 نفره بهتر است از ريل هاي T9 براي وزنه تعادل و ريل هاي T16 براي كابين آسانسور استفاده كرد. اين ريل ها براي ارتفاع حداكثر 50 متر مناسب است و براي ارتفاع بيشتر از 50 متر و يا سرعت بالاي 1.6 متر بر ثانيه با همين ظرفيت از ريل هاي T127 براي كابين استفاده مي شود. به دليل اينكه در صورت سقوط آسانسور ريل هاي آسانسور T16 تحمل ايستادگي در برابر اين فشار را ندارند. براي آسانسور هاي بالاي 12 نفر بهتر است از ريل هاي T127 براي كابين و ريل هاي T9 براي وزنه تعادل استفاده شود.
مشخصات فني ريل آسانسور نورد گرم:
در نورد گرم شمش پـس از رسيدن به درجه حـرارت مورد نظر (براي نورد ريل آسانسور دما بايد معمولا بالاتر از ۸۰۰ الي۱۱۰۰ درجه سانتيگراد باشد.) در كورههاي نورد از بين چند مجموعه غلطك در حال چرخش عبور نموده و با كاهش متوالي مقطع نهايتا به فرم مورد نظر تبديل مي شود.
مشخصات فني ريل آسانسور نورد سرد:
در نورد سرد هدف كاهش ضخامت ورق تحت فشار بسيار زياد است. از ويژگي هاي اين نوع نورد كه معمولا در دماي محيط كار و حداكثر تا ۲۰۰ درجه سانتيگراد انجام مي شود مي توان به افزايش سختي مواد ريل، افزايش نابجايي در ساختار كريستالي و افزايش تنش تسليم (Yield Stress) اشاره نمود در نورد سرد اكسيداسيون، تلورانس كمتر و پرداخت سطح بهتري حاصل مي شود. (برخلاف نورد گرم كه داراي پوشش اكسيدي است.) روغن كاري راحت تر انجام مي گيرد. به طور خلاصه ريلي كه با نورد سرد تهيه شده باشد از كيفيت و مرغوبيت بهتري برخوردار بوده و به همين جهت قيمت آن نسبت به ريل نوردگرم گران تر مي باشد.
كيفيت ريل آسانسور
يكي از اصلي ترين قطعه هاي آسانسور ريل آسانسور است كه تاثير زيادي در نحوه عملكرد آسانسور و به خصوص كابين آسانسور دارد. به طوريكه اگر مشكلي در ريل بوجود آيد عملكرد آسانسور را تحت تاثير قرار مي دهد. ريل هايي كه كيفيت مناسبي ندارند،باعث لرزش هاي متناوب قابل حس در كابين آسانسور مي شوند.
چگونه ريل آسانسور را نصب مي كنند؟
جهت نصب صحيح ريل هاي آسانسور، ابتدا بايد چاه آسانسور شاقول شده و اندازه مناسب آن مطابق با نقشه هاي طراحي شده تعيين و مشخص شود. در ابتدا و انتهاي هر ريل 4 سوراخ جهت اتصال به يكديگر وجود دارد؛ 2 ريل توسط يك صفحه و 8 پيچ به يكديگر متصل ميشوند؛ جوشكاري ريلها به يكديگر يا براكت به ساختمان، ممنوع است ريلهاي راهنما به گونهاي بايد به براكتها محكم شوند كه اگر ساختمان نشست كرد فاصله ايجاد شده قابل جبران باشد ريلها در محل اتصال به يكديگر بايد در يك راستا قرار داشته باشند و جلو يا عقب نباشند اگر به اين صورت باشد بايد آنها را صاف كرد.
نحوه نامگذاري ريل آسانسور
در كشورمان و در بين فروشندگان و نصابان عزيز مرسوم است كه ريل ها را با افزودن ضخامت تيغه آنها به T نامگذاري مي كنند.
اما چنين چيزي فقط در كشور ما مرسوم است و بين توليدكنندگان ريل در ساير نقاط جهان و مصرف كنندگان و فروشندگان ريل اينگونه نيست و به نحوه ديگري ريل ها را نامگذاري مي كنند. بدين صورت كه پهناي پشت ريل را بر حسب ميلي متر به T اضافه مي نمايند. اين نحوه نامگذاري در تمام جهان بصورت استاندارد بين المللي است و مصرف كنندگان و ديگران با مشاهده نام ريل متوجه مي شوند كه ضخامت تيغه آن و يا ارتفاع تيغه آن چقدر است. بحث نورد سرد و گرم فقط در رابطه با ريل هاي كابين T9 مي باشد. بدين دليل كه ريل هاي كوجكتر، همگي نورد سرد هستند
استاندارد ريل آسانسور
توليد ريلهاي آسانسور بايد بر اساس استاندارد بين المللي ISO 7465 باشد. بر اساس اين استاندارد توليدكنندگان ميتوانند ريل آسانسور را با روشهاي ماشينكاري يا كشش سرد توليد كنند. در روش ماشين كاري پس از فرايند نور، براي صاف و صيقلي شدن كامل سطح ريلهاي آسانسور، لايههايي را به وسيلهي ماشينكاري از سطح ريلها جدا ميكنند. روش ماشينكاري را براي ريلهاي با سطح مقطع بالا استفاده ميكنند.
B : ريلهايي كه با روش ماشينكاري ساخته ميشوند و براي سرعتهاي بيشتر از 1.6 متر بر ثانيه كاربرد دارند.
A : ريلهايي كه با روش كشش سرد توليد ميشوند و جهت كار در سرعتهاي معمولي استفاده ميشوند.
BE : ريلهايي كه با ماشين كاري سرعت بالا توليد ميشوند.
- چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰۰ ۱۱:۵۵ ۲ بازديد
- ۰ نظر